Sprawozdanie z debaty szkolnej
Sprawozdanie z debaty szkolnej pt. "Czy przemoc w grach i filmach wpływa na zachowanie dzieci?"
Dnia 29 września 2025 roku w naszej szkole odbyła się debata uczniowska na temat: „Czy przemoc w grach i filmach wpływa na zachowanie dzieci?”. Wzięły w niej udział dwie grupy uczniów, które zaprezentowały odmienne stanowiska. Celem wydarzenia było rozwijanie umiejętności dyskusji, prezentowania argumentów oraz kształtowanie świadomego podejścia do wpływu mediów na dzieci i młodzież.
Grupa twierdząca, że przemoc w grach i filmach wpływa negatywnie na zachowanie dzieci, przedstawiła argumenty dotyczące m.in. zwiększonej agresji, desensytyzacji na przemoc (czyli zmniejszenia wrażliwości na krzywdę innych) oraz zaburzeń emocjonalnych. Przywołano przykłady z badań psychologicznych oraz konkretne sytuacje z życia codziennego.
Grupa przeciwna podkreślała, że nie same gry czy filmy są problemem, lecz brak odpowiedniej opieki, nadzoru i edukacji. Argumentowano, że wiele dzieci potrafi odróżnić fikcję od rzeczywistości, a granie w gry czy oglądanie filmów może mieć również pozytywne strony, takie jak rozwój refleksu, kreatywności czy umiejętności społecznych.
Wszystkie argumenty zostały punktowane przez specjalnie powołaną komisję, która oceniała m.in. siłę argumentów, sposób ich przedstawienia, kulturę wypowiedzi oraz umiejętność odpowiadania na kontrargumenty. Debata była bardzo wyrównana i stała na wysokim poziomie merytorycznym.
Z uwagi na znakomite przygotowanie oraz zaangażowanie obu grup, komisja postanowiła nagrodzić zarówno zespół popierający, jak i ten przeciwny tezie debaty.
Podsumowanie:
Debata okazała się cennym doświadczeniem edukacyjnym i intelektualnym. Uczestnicy mieli okazję spojrzeć na kontrowersyjny temat z różnych perspektyw, nauczyć się dyskutowania z szacunkiem dla odmiennych poglądów oraz wzmocnić swoje umiejętności argumentacji. Publiczność również wyniosła z debaty wiele przemyśleń.

















