INFORMATOR DLA RODZICÓW -ZDALNE NAUCZANIE
REGULAMIN ORGANIZACJI ZAJĘĆ W CZASIE REŻIMU SANITARNEGO ORAZ ZASADY PRZYGOTOWANIA SZKOŁY DO PRACY Z WYKORZYSTANIEM METOD I TECHNIK KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ W ZWIĄZKU Z ZAPOBIEGANIEM, PRZECIWDZIAŁANIEM I ZWALCZANIEM COVID-19
- Sposób komunikacji
Podstawową drogą komunikacji ucznia i rodzica ze szkołą jest e-dziennik .
Zajęcia prowadzone są w aplikacji MS Teams, klasy1-3 mogą korzystać z programu Skype.
Uczniowie logują się na stronie www.office.com i przechodzą do aplikacji MS Teams lub bezpośrednio w aplikacji MS Teams . Logują się za pomocą przyznanego loginu i hasła, które zmieniają podczas pierwszego logowania.
- Kształcenie na odległość będzie odbywało się wg planu lekcji z dnia 1.09.2020r. z zachowaniem właściwej higieny pracy umysłowej uczniów z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych.
1 lekcja - 7.45-8.30
2 lekcja - 8.40-9.25
3 lekcja - 9.35-10.20
4 lekcja - 10.30-11.15
5 lekcja - 11.30-12.15
6 lekcja - 12.25-13.10
7 lekcja - 13.20-14.05
8 lekcja - 14.10-14.55
9 lekcja - 14.55-15.40
- Lekcja zdalna trwa 30 min. Nie dotyczy to sprawdzianów z większej części materiału - wtedy czas pracy jest wydłużony. Pozostały czas nauczyciel wykorzystuje na indywidualne spotkania z uczniami danej klasy. Zajęcia rewalidacyjne trwają 45 minut.
- Zasady oceniania podczas nauki zdalnej zawarte są w Statucie szkoły oraz w Przedmiotowych Zasadach Oceniania z poszczególnych przedmiotów.
Uczniowie zostali zapoznani z ww zasadami na zajęciach z wychowawcą oraz na pierwszych lekcjach z nauczycielami poszczególnych przedmiotów. - Monitorowanie postępów uczniów, sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów określają zapisy w PZO poszczególnych przedmiotów.
- Rodzice ucznia informowani są o jego postępach w nauce przez e-dziennik.
- Odsyłanie nauczycielom wykonanych prac
- Nauczyciel wyznacza termin odesłania zadanej pracy przez MS Teams. Uczeń odsyła zdjęcie lub skan pracy do lekcji, której dotyczy praca, wykonuje pracę bezpośrednio w aplikacji lub w inny wskazany przez nauczyciela sposób.
Prace nadesłane w inny sposób niż wskazany przez nauczyciela nie będą oceniane.
- Praca jest oceniana zgodnie z kryteriami ustalonymi przez nauczyciela.
- Nieodesłanie pracy w terminie bez pisemnego poinformowania nauczyciela (poprzez e-dziennik lub MS Teams) o problemach z odesłaniem pracy skutkuje ocena niedostateczną (tzn.1).
- Nieodesłanie pracy po ustalonym ponownie z uczniem lub rodzicem czasie skutkuje ocena niedostateczną
- Zdjęcie lub skan pracy ma być czytelne, zdjęcie wykonuje się nad zeszytem (nie z boku, przy dobrym oświetleniu).
-
Na terenie Gminy Złotniki Kujawskie został uruchomiony Punkt Konsultacyjny działający zdalnie.
Jeśli potrzebujesz wsparcia zadzwoń lub napisz email!!!!
Psycholog - środa 16.00-19.00 tel. 604 10 17 17
Materiały pomocnicze dla rodziców, wspomagające naukę zdalną dzieci i młodzieży potrzebujących szczególnego wsparcia
Rodzicu!
- wytłumacz dziecku obecną sytuację, wspomagaj dziecko każdego dnia i w różnych sytuacjach
- Pozostań w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami. Udostępnij im swój numer telefonu, adres mailowy, korzystaj z dziennika elektronicznego, sprawdzaj stronę internetową szkoły.
- Zgłaszaj szkole na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, w szczególności dotyczące przebiegu uczenia na odległość, np. trudności techniczne, zasoby i możliwości sprzętowe dostępne dla Twojego dziecka.
Szczegółowe zasady pracy z dziećmi potrzebującymi szczególnego wsparcia
- Uczeń słabowidzący
- Rodzicu możesz skontaktować się z nauczycielem poprzez e-dziennik, telefon w celu wsparcia, pomocy i udzielania porad. Dla Ciebie zostaną udostepnione karty pracy dla dziecka wraz z instruktażem, jak ćwiczyć z nim e pisemne scenariusze z opisem jak wykonywać ćwiczenia w domu. Część zadań wykonywać będą dzieci w dostępnych, wskazanych przez nauczyciela aplikacjach internetowych.
- Twoje dziecko ma zorganizowaną pracę zdalną za pośrednictwem „Discord” z nauczycielem poprzez spotkania grupowe i indywidualne.
- Dziecko ma kontakt zarówno z wychowawcą jak i z pozostałymi nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
- Rodzicu! Pamiętaj aby przestrzegać stosowania przerw czasowych w trakcie wykonywania czynności angażujących wzrok, aby nie obciążyć go nadmiernie.
- Ze względu na większą męczliwość wzroku uczeń z ewentualną treścią lektury w miarę możliwości powinniście stosować audiobooki.
- Postaraj się unikać presji czasowej w związku z wykonywanymi w domu zadaniami gdyż dziecko może potrzebować na nie więcej czasu.
- Rodzicu rozwijaj umiejętności przydatne w życiu codziennym
- Wspomagaj rozwój społeczny w zakresie komunikacji, umiejętności współpracy, samoobsługi, wyjaśniaj normy społeczne i zasady funkcjonowania w grupie
- Nie wyręczaj dziecka - ćwicz samodzielność i samoobsługę. Zachęcaj dziecko do samodzielności, pokonywania trudności, wytrwałości a w przypadku zniechęcenia się do podejmowania kolejnych prób mimo niepowodzeń
- Pamiętaj, aby stosować kontrasty barwne na stanowisku pracy dla umożliwienia lepszej orientacji (np. pod białą kartką czarny blat lub czarna podkładka)
- Rodzicu pamiętaj, aby dbać o otoczenie, w którym znajduje się dziecko aby było równomiernie oświetlone (czy to przy pomocy światła naturalnego, czy sztucznego, a w miarę potrzeb stosować dodatkowe oświetlenie punktowe, np. lampkę z regulowanym ramieniem, z regulowanym natężeniem światła kloszem zapobiegającemu oślepieniu)
- Pozwalaj dziecku poznawać świat przez dotyk,słuch, zapach, smak
- Zachęcaj dziecko do systematycznego uczenia się. Nagradzaj za pilność, systematyczność i samodzielną naukę.
- Uczeń z opóźnionym rozwojem mowy i ogólnie niższymi osiągnięciami rozwojowymi
- Rodzicu! Wzbogacaj zasób słownictwa, poszerzaj wiadomości o najbliższym środowisku społeczno-przyrodniczym oraz umiejętność wypowiadania się poprzez czytanie książek, rozmowy o otaczającym świecie, uczestniczenie w zabawach tematycznych np. w sklep, w warsztat itp.
- Dostrzegaj nawet minimalne osiągnięcia i zwracaj uwagę na wysiłek dziecka, często chwal dziecko, unikaj negatywnego etykietowania
- W trakcie wykonywania zadań eliminuj z otoczenia bodźce rozpraszające uwagę, rób częste przerwy, często zmieniaj rodzaj wykonywanych zadań
- Sprawdzaj rozumienie poleceń, cierpliwie udzielaj dodatkowych wyjaśnień lub podpowiedzi
- Pamiętaj, że podstawową formą pracy z dzieckiem jest zabawa, wykorzystuj sytuacje dnia codziennego -rozwijaj umiejętności związane z nazywaniem części ciała, określaniem położenia przedmiotów w przestrzeni w trakcie zabaw, podczas ubierania się
- Systematycznie wykonuj ćwiczenia zalecane przez logopedę, utrwalaj w codziennych sytuacjach prawidłową wymowę
- Pozwól dziecku wykonywać różne prace plastyczne (malowanie,rysowanie, wycinanie, klejenie, lepienie)
- Rozwijaj umiejętności matematyczne w formie zabaw, ćwicz nazywanie kolorów, kierunków w trakcie zabaw i codziennych sytuacjach
- Zachęcaj do aktywnego spędzania czasu i bądź współuczestnikiem zabaw
- Poszerzaj zasób wiadomości dziecka o otaczającym go świecie (książki, filmy, obserwacje przyrodnicze, prace domowe i ogrodowe). Zachęcaj do dłuższych, bardziej rozbudowanych wypowiedzi
- Ograniczaj bodźce podczas wykonywania zadań, wyłącz telewizor, zamknij pokój, siedź przy dziecku, udzielaj dodatkowych wyjaśnień, nie wykonuj zadań za dziecko
- Ustal z dzieckiem harmonogram dnia i szczegółowo go przestrzegaj
- Bądź spokojny i cierpliwy, pozwól dziecku wyrażać swoje uczucia i radzić sobie z trudnymi emocjami
- Uczeń nadpobudliwy
Rodzicu:
- pozwól dziecku wyrażać swoje uczucia i naucz nazywania ich, spróbuj ułatwić dziecku radzenie sobie z trudnymi emocjami np. złość, ale również pomagaj w zrozumieniu uczuć innych ludzi,
- kontroluj swoje emocje podczas kontaktów z dzieckiem,
- dostrzegaj osiągnięcia dziecka na innym polu niż tylko nauka, chwal dziecko za wszystko co uda mu się wykonać,
- ustal z dzieckiem jasne i proste (zrozumiałe dla niego ) zasady i reguły zachowania, oraz ustal konsekwencja, które będzie ponosił w przypadku nieprzestrzegania ich, często o nich przypominaj, zwracaj uwagę na możliwe następstwa niewłaściwego zachowania
- dostrzegaj i uwypuklaj mocne mocne strony dziecka, nagradzaj w formie pochwały osiągnięcia będące efektem jego własnej pracy, aby wzmacniać poczucie własnej wartości i kompetencji
- mobilizuj dziecko do podejmowania kolejnych prób mimo trudności czy niepowodzeń,
- zaspokajaj potrzebę ruchu poprzez wspólne zajęcia sportowe np. jazda na rowerze, na rolkach , spacery itp., proponuj mu zabawy wyciszające: lepienie, rysowanie, wycinanie,
- Podczas pracy z dzieckiem wydawaj mu proste polecenia, pamiętaj, żeby je powtórzyć. W razie skomplikowanych poleceń, idealnym rozwiązaniem byłoby pokazanie jak można podzielić wykonanie pracy na etapy.
- okazuj dziecku jak najczęściej , że go kochasz,
- zapewnij atmosferę akceptacji i spokoju,
- dostosuj obowiązki dziecka do jego możliwości,
- staraj się, aby świat, w którym żyje dziecko był uporządkowany, znana pora wstawania, posiłków, kładzenia się spać,
- zapewnij dziecku spokój: nie słuchaj głośnej muzyki, ciągle grającego telewizora, komputera,
- daj możliwość dziecku skupienia się na jednej czynności,
- staraj się mówić do niego konkretnie, krótko,
- wprowadź w domu zwyczaj planowania dnia,
- zorganizuj dziecku dobre miejsce do pracy: jasne, uporządkowane,
- rozwiązuj sytuacje konfliktowe zaraz po nastąpieniu takiej sytuacji.
PORADNIK DLA RODZICÓW KLAS I-III POBIERZ